Kattepest

Vi har den siste tiden mottatt mange henvendelser fra kunder som er engstelige etter at det ble funnet flere kattepest-positive katter. Her kommer derfor litt informasjon om viruset og hvordan vi best kan forhindre sykdom og utbrudd.

Felint panleukopenivirus (FPV), også kjent som kattepest, er et parvovirus som infiserer både domestiserte og ville kattedyr. Viruset er nært beslektet til hundens parvovirus, og katter kan også smittes av dette. Navnet panleukopeni kommer fra mangelen på hvite blodceller (leukocytter) som oppstår når dyret blir sykt.

Kattepest kan ha alt fra et mild til et alvorlig forløp, hvor katten kan dø uten videre symptomer på sykdom.

Sykdommen spres gjennom direkte kontakt mellom katter, via matskåler, klær, sko etc. og kattunger er spesielt utsatt for infeksjon. Viruset er svært motstandsdyktig og kan overleve i mange år i miljøet. Viruset angriper i første omgang tarmen, som fører til sår og nedbrytning av tarmslimhinnen. Dette gir symptomer som blodig diaré, dehydrering, vekttap, anemi og til slutt død. Andre symptomer kan være nedsatt allmenntilstand, appetittap, feber, oppkast. Viruset angriper også beinmarg, hjertet, milt m.m.  Dersom drektige katter smittes, kan kattungene få underutviklet lillehjerne.

Behandlingen går ut på å støttebehandle katten ut i fra alvorlighetsgrad av sykdommen. Det er vanlig å gi intravenøs tilførsel av væske og elektrolytter, og annen symptomatisk behandling.

Vi anbefaler årlig vaksinasjon av alle katter. Dersom katten ikke er vaksinert før, trenger den 2 vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, deretter 1 gang årlig. Den første vaksinen settes fra katten er 12 uker gammel. Denne vaksinen gir beskyttelse mot kattepest og katteinfluensa. Videre vaksineres katten årlig mot katteinfluensa og hvert 2. år mot kattepest. Vaksinasjon beskytter ikke kun katten din, men man bidrar også til å redusere smittepresset rundt. Katter som kun er innendørs anbefales også vaksinert, da viruset kan smittes via indirekte kontakt med klør, gjenstander etc.

Ring oss gjerne dersom du har spørsmål vedrørende vaksinering av katten din, eller kom innom oss i drop-inn-tiden.