Legg-Calvé-Perthes hos hund

Legg-Calvé-Perthes sykdom er en hofteleddssykdom. Tilstanden er karakterisert røntgenologisk som en avflatning av lårhodet. Hofteleddet består av hofteskålen (acetabulum) og lårshalshodet (caput femoris). Selv om man fremdeles ikke har funnet årsaken til hvorfor sykdommen oppstår, er blodtilførselen til lårhodet en viktig faktor. Hos mennesker er det flest gutter som får LCP, mens hos hunder har ikke kjønn noe å si for om man utvikler sykdom eller ikke.

Sykdommen oppstår hos små hunderaser og som regel i løpet av det første leveåret og i de fleste tilfeller oppstår det gradvis halthet på et bakben. Sykdommen kommer som regel kun på den ene siden, men kan forekomme på begge sider. Symptomene kan ofte komme og gå litt i starten, eller man kan oppleve at hunden blir akutt halt på et bakbein. Det ender som regel med at hunden ikke vil belaste beinet i det hele tatt. I noen tilfeller observerer eier en akutt oppstått bakbenshalthet. Hunden har ofte også vondt dersom beinet strekkes utover og lårmuskulaturen forsvinner raskt når hunden ikke bruker beinet.

Selv om en hund har symptomene er ikke dette tilstrekkelig for å stille en diagnose. Det må tas røntgenbilder, ofte i flere omganger over tid. Tidlig i sykdomsforløpet er lidelsen svært vanskelig å oppdage på røntgenbilder, og man er derfor ofte nødt til å ta nye bilder på et senere tidspunkt for å oppdage forandringer i hofteleddet.

Den vanligste behandlingen er operasjon der man fjerner den syke lårbenshodet. Små hunderaser klarer seg utmerket uten hofteleddet sitt. Når lårbeinshodet fjernes kirurgisk dannes det i ettertid arrvev rundt området som skaper et ”falskt” ledd. De fleste hundene som blir operert kan ha en lett haltende gange, men de vil i det minste være smertefri. Små hunder med denne sykdommen har god prognose med rette behandling, og jo mindre muskelsvinn hunden har før operasjonen desto raskere vil den komme seg etterpå.

Man er uenige om lidelsen er arvelig eller ikke, men sannsynligheten for arvelighet er stor. Lidelsen er som regel rasebetinget og viser er familiær disposisjon og kun funksjonelt, kliniske friske hunder bør brukes i avl.

Bildene viser før- og etter-bilder av en hund som ble operert på klinikken for Legg-Calvé-Perthes sykdom. Lårbeinshodet på høyre side er fjernet.

FullSizeRenderIMG_7850