Flått og flåttbeskyttelse!

Flatt-300x199

Våren er her, og med varmere vær kommer også flåtten. Flåtten er en blodsugende midd som lever av å suge blod fra ulike vertsdyr. Flåtten kan angripe mennesker, de fleste husdyr, inkludert hund og katt, vilt-levende pattedyr, fugler, krypdyr og amfibier. Størrelsen varierer fra ca 2 mm – 1 cm.  Det finnes mange ulike flåttarter, men den som er av betydning i Norge er Ixodes ricinus, skogflåtten, også kalt skogbjørn.

Flåtten trenger et mildt og fuktig klima for å overleve, og aktiviteten er størst i månedsskiftet mai/juni. Flåtten klatrer opp i gress, lyng og i busker for å komme seg over på et aktuelt vertsdyr. Flåtten trenger 3 verter før den er ferdig utviklet, og det går ett år mellom hvert utviklingsstadium, slik at flåtten som angriper mennesker og hunder er 3 år gammel. Denne vekslingen mellom ulike verter medfører at flåtten kan overføre smittsomme bakterier, virus og parasitter mellom ulike individer og arter.

Bakterien Borrelia burgdorferi fører til sykdommen borreliose hos mennesker, hund og hest. Sykdommen kalles ofte for “lyme disease” på engelsk. Symptomene er ofte uspesifikke i starten, men får ofte vondt i ledd, feber og forstørrede lymfeknuter. I veldig sjeldne tilfeller kan sykdommen føre til betennelse i hjertemuskulaturen og nevrologiske symtpomer. Tegn på sykdom kommer ofte 2-3 måneder etter at hunden har blitt bitt av flåtten, slik at det er viktig med god forebygging, i form av flåttmidler.

Bakterien Anaplasma phagocytophilum fører til sykdommen som kalles anaplasmose hos hund og hest. Denne bakterien slår seg ned i de hvite blodcellene, og gir symptomer som feber, dårlig matlyst, forstørrede lymfeknuter og renning fra øyne og nese. Hunden kan også få nevrologiske symtomer.

Under blodsugingen kan flåtten også framkalle lokale hudreaksjoner med hypostomen, eller kjeven, i form av betennelse og væskeansamling rundt denne strukturen. Flåtten bør derfor fjernes, for å unngå lokal irritasjon og overføring av smittsomme sykdommer. Det kan være vanskelig å fjerne hele munnpariet på flåtten, da denne er limt fast på bittstedet. Vi anbefaler derfor bruk av forebyggende medikamenter for å unngå infeksjon av hund og katt. Produktene som brukes til forebygging av flåttbitt kommer i form av påflekkingsvæske eller som halsbånd. Varigheten på effekten avhenger av type preparat.

Ta gjerne kontakt med oss ved spørsmål om flått og flåttbårne sykdommer, og hvordan vi på best mulig måte kan beskytte din 4-beinte venn mot flåtten gjennom sommerhalvåret.

O'tom flåttfjerning