Pass på hunden og katten din i jula!

Julefeiringen betyr mye god mat og søtsaker. Som dyreeier er det imidlertid viktig å huske på at din hund eller katt ikke nødvendigvis har godt av å få servert julemat.

Julemat og snacks:

Sterk og fet julemat kan lett gi ustabil fordøyelse og diaré, mens spisse beinbiter kan gi alvorlige forstoppelser og tarmskader. Hunder som plutselig får store fettrike måltider er utsatt for å få betennelse i bukspyttkjertelen, også kalt pancreatitt. Dette er en lidelse vi ser mye av rundt juletider, da hunden plutselig har fått tilgang på en god ribbemiddag. Gi derfor ditt kjæledyr det vanlige fôret eller man kan få kjøpt flere varianter av godbiter til hund hos veterinæren eller i dyrebutikken dersom man ønsker å gi hunden noe ekstra i forbindelse med julen. Disse godbitene er som regel sammensatt slik at de også inneholder mindre kalorier. Pass også på restavfallet slik at dyret ikke kommer til og stjeler fra søpla.

Hunder skal heller ikke ha mat med krydder
og salt, løk, hvitløk, rosiner, druer eller macadamianøtter. Xylitol i bl.a. tyggegummi er også svært giftig for hunder.

Sjokolade:

Sjokolade inneholder stoffet teobromin som er giftig for hunder.  Omtrentlig mengde teobromin/g norsk sjokolade: Melkesjokolade: 1,2 mg/g. Mørk sjokolade: 5-8 mg/g. Mørk, usøtet sjokolade: 14-16 mg/g. Kakaopulver: 12 mg/g. Kakaobark: 2-30 mg/g. Hund: Individuelle variasjoner. <15 mg/kg forventes ingen til lette symptomer. 20 mg/kg ga lett forgiftning. 40 mg/kg ga moderat til alvorlig forgiftning. 50-60 mg/kg ga alvorlig forgiftning. 80-300 mg/kg har gitt dødsfall.  Symptomene på forgiftning opptrer vanligvis 2-4 timer etter inntak, men kan også komme senere. Hunden kan bli urolig, kaste opp, og puste overfladisk. Senere kan man se diaré, hyppig vannlating, økt drikkelyst, ustøhet, skjelvinger og hjertet slår raskere. Ved alvorlige forgiftninger vil blodkarene trekke seg sammen, hunden får feber, hjertet slår uregelmessig og kan få kramper, før den evt. går i koma. Det er også sett tilfeller av betennelse i bukspyttkjertelen etter inntak av sjokolade.  Hunden er som regel symptomfri 12-72 timer etter inntak. Informasjonen er tatt fra veterinærkatalogen.

Gavebånd:

Mange katter og hunder liker å leke med innpakningspapir og gavebånd, men er det egentlig så lurt? Hva om de spiser dette? Katter har en tendens til å elske gavebånd og gummi-gjenstander. Dersom disse svelges kan de gi store problemer med fordøyelsen, og det er ikke sjelden at vi må åpne disse dyrene fordi gavebåndet har satt seg fast i tarmen. Dette kan ofte få fatalt utfall. Ellers hekter disse båndene seg ofte opp rundt tungerota og blir liggende bak i svelget og irritere. Katten vil da vise sterkt ubehag fra halsen ved å hoste og brekke seg.

Juleplanter:

Tenk også på hvilke blomster du kjøper inn til jul, eller pass godt på! Mange potteplanter er giftige for hunder og katter hvis de skulle få dem i seg. Hvis hunden din har fått i seg bestemte planter kan den bli syk, ja til og med så syk at det står om livet. Vær oppmerksom på om dyret får noen symptomer. De vanligste symptomene er kvalme, brekninger, diaré og kraftige magesmerter.

Listen under innehholder de vanligste juleplantene:

Amaryllis: hele planten er giftig. Julestjerne: plantesaft
en gir irritasjon med brekninger og diaré. Som oftest gir den milde symptomer, men kraftigere reaksjoner med hevelser i svelg og dermed svelgproblemer kan forekomme.

Hyasinth: løken er giftig. Gir brekninger og diaré.

Julestjerne: inntak kan gi irritasjon med brekninger og diaré. Symptomene er som regel milde.

Julerose: hele planten er farlig.

Misteltein: bladene og bærene inneholder irriterende stoffer som kan gi brekninger og diaré.

Tulipan: hele planten er giftig og kan føre til brekninger, magesmerter og sikling. Kan gi sirkulasjonsproblemer.

Giftinformasjonsentralen, tlf. 22 59 13 00,  har informasjon om de fleste giftige planter.  Dersom hunden/kitten viser symptomer er det veldig viktig å kontakte veterinær så raskt som mulig. Veterinæren kan gi brekningsmidler og stoffer som beskytter tarmen for opptak av giftige stoffer, men da er det viktig å komme tidlig til.

Er du usikker på om ditt dyr har fått i seg noe den ikke bør, eller begynner å vise symptomer på sykdom, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi har akuttvakt i hele julen, og du kan nå oss på vårt akuttvaktnr. 63 97 18 25.